نژاد جرسی از جمله نژاد های سایز کوچک و شیری می باشد که در ابتدا در جزایر کنل جرسی پرورش داده شده است. از جمله عوامل محبوبیت این نژاد در بین دامداران وجود چربی با کیفیت حاوی در شیر و هزینه های نگهداری پایین با توجه به وزن پایین بدن با توجه به وضعیت عمومی و فیزیکی می باشد.

محدوده وزنی ماده گاو نژاد جرسی چیزی در 400 تا 500 کیلوگرم می باشد و عامل اصلی در محبوبیت این گاو داشتن ظرفیت بالاتر نسبت به سایر نژاد ها در اقتصاد تولیدی می باشد.از جمله این ظرفیت ها شامل:

  • توانایی در نگه داری موثر شیر در پستان در شرایط سخت و طولانی تر با توجه به وزن پایین بدن  و توانایی چرا در مراتع مختلف با انواع علف که از همین رو شرایط لازم برای نگهداری این نژاد ارزشمند کم تر از سایر گاو ها بوده که سبب محبوبیت آن شده است.
  • گوساله زایی آسان و کم تر بودن ابتلا به سخت زایی که به دلیل این ویژگی مثبت سبب محبوبیت در بین دامداران شده است که در تلقیح های دامی و نژاد های دورگه ، از این نژاد در کنار گاو های شیری و گوشتی استفاده شود که سبب کاهش جراحات مربوطه در هنگام زایمان می شود.
  • باروری بالا و زایمان آسان
  • چربی شیر بالا با درصد 48/4 % و هم چنین 95/3 % حاوی پروتئین می باشد . همچنین قابلیت رشد کردن با محصولات غذایی (علف های گوناگون) بومی آن منطقه.
  • گاو های نر جرسی همچنین در بین نژاد های دیگر سایز کوچک محسوب می شوند و در محدوده ی وزنی 540 تا 820 کیلوگرم می باشند.