سیمنتال یک نژاد سوئیسی از گاوهای دو منظوره است. به رنگ قرمز مایل به قرمز با نشانه های سفید است و برای شیر و گوشت پرورش می یابد.
نژاد سیمنتال در میان قدیمی ترین و گسترده ترین توزیع همه نژادهای گاو در جهان ، و از زمان قرون وسطی ثبت شده است و در ایجاد چندین نژاد معروف دیگر اروپایی از جمله مونت بلیارد (فرانسه)، Pezzata Rossa d’Oropa (ایتالیا) و Fleckvieh (آلمان و اتریش) نقش داشته است.
باتوجه به نوع مدیریت، شرایط محیطی و میزان تغذیه، امکان تولید ۷ تن شیر با چربی ۲/۴ درصد و پروتئین ۷/۳ درصد در این نژاد وجود دارد و این امکان تا ۱۰ تن در هر دوره شیرواری نیز قابل انجام است. میزان شیر تولیدی سالیانه تا شیرواری پنجم سیر صعودی دارد. یکی از ویژگیهای این نژاد قرارداشتن در رتبه‌های بالا از جهت سلامت پستان‌ها با متوسط شمارش سلول‌های سوماتیک کمتر از ۱۸۰۰۰۰ در تمام دوره‌های شیرواری است.
گوساله‌های نر به دلیل داشتن سرعت رشد بالا برای پرواربندی مناسب هستند و برای دامداران شیری یک منبع درآمد کمکی بسیار مهم فراهم میسازند. بر اساس شرایط متمرکز پرواربندی، گوساله‌های نر جوان افزایش وزن بیش از ۱۳۰۰ گرم در روز با سن ذبح ۱۶ تا ۱۸ ماه را دارا هستند. وزن کشتار بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم و نسبت لاشه به وزن زنده بین ۵۷ تا ۶۰ درصد میباشد. ۸۵ تا ۹۰درصد از لاشه گوساله‌های نر از نوع رتبه‌بندی E و U اتحادیه اروپایی است که در بازار متقاضی زیادی دارد