نژاد آلپاین در تمام مناطق فرانسه پرورش می یابد. این نژاد به ویژه در دره میانه لوار و اطراف آن، در دره های ساونا و رون و در منطقه پویتو چارنتس گسترده شده است. در ساویو، محل تولد نژاد، فعالیت قابل توجهی در پرورش این نژاد به چشم می خورد. امروزه آلپاین با تولید 55٪ از شیر فرانسه، فراوان ترین نژاد در این کشور است.

ظرفیت ها و کاربردها

بز آلپاین دارای اندازه متوسط ​​است و مقدار زیادی شیر تولید می کند. این دام سبک، سرسخت بوده، با سیستمهای نگهداری داخلی، مرتع و یا شرایط کوهستانی سازگاری بالایی دارد. نیم تنه ی این دام کوتاه است، و نوع حنایی رنگ آن بیشترین فراوانی را دارد. گونه هایی با رنگ های زیاد نیز در میان آلپاین ها یافت می شوند. قفسه سینه آلپاین عمیق است، و لگن عریض و راست می باشد. اندام ها قوی است و مفاصل لاغر، باعث شده تا پاهای خوبی داشته باشد. پستان آلپاین بزرگ است و به خوبی در جلو و عقب به بدن چسبیده است و پس از شیر دادن به خوبی جمع می شود. نوک های پستان بخوبی از پستان جدا شده و برآمده است و به سمت جلو قرار داشته، و تقریباً موازی هستند.

عملکرد

از دهه 1970، بز آلپاین فرانسوی در چارچوب یک طرح جامع برای بهبود کیفیت شیردوشی پایش شده است. آلپاین فرانسوی با دارا بودن بیش از 165000 راس، که از این تعداد 40000 بز بصورت مصنوعی لقاح شده اند، عملکردی دارد که نسبت به انواع مشابهی که در سایر کشورهای جهان استفاده می شود بسیار برتر است.